måndag 18 juni 2007

Dagens fråga i Vällingby

På djupt vatten går ibland ut och frågar aktuella eller ickeaktuella frågor till vanliga människor på vanliga orter. I lördags var det Vällinbybornas tur.

Jag ställde frågan: "Får man säga "negerboll"?"


Lotta Almkvist 46 år, bildlärare:

"Nä, det tycker inte jag. Man ska helt enkelt inte säga "neger". Oj, förlåt, där sade jag det alldeles själv, men du fattar vad jag menar."

Frida Svensson 23 år, studerande:

"Alltså, det där är en så svår fråga tycker jag. Det har ju typ hetat negerboll hur länge som helst. Det är ju en boll, men den är ju inte gjord av neger. Det är en boll som är svart. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Hade den varit gjord av neger så "fine", men det är den ju inte. Det är bara en svart boll."

Tore Gustavsson 67 år, pensionär:

"Det beror lite på vem man säger det till."

Fräck och undersökningslysten som jag är så var jag tvungen att fråga en svart man vad han tyckte om det hela. Nervös och med gelé i knäna gick jag fram till mannen och frågade. Svaret kommer nedan:

Abbe Ulusye 35 år, neurolog:

"Ni är från Sverige och jag är från Afrika. Så är det bara. Jag är svart ni är vit. Om vi haft en god boll som var vit i Afrika så hade vi säkert kallat den för "vitingboll" eller så. Det är inget med det. Inget konstigt."

Det kanske är så att vi hetsar upp oss lite för mycket över sådana här saker...vi svenskar alltså, eller åtminstone Vällingbyborna. Det är liksom ingen som rasar över faktumet att det finns en "bakelse" som heter finsk pinne.

Inga kommentarer: