onsdag 20 juni 2007

Dagens fråga i Hässelby

På djupt vatten går ibland ut och frågar aktuella eller ickeaktuella frågor till vanliga människor på vanliga orter. I tisdags var det Hässelbybornas tur.

Jag ställde frågan: "Vad är egentligen bäst, pest eller kolera?"


Siv Bergwall 56 år, lokalvårdare:

"Om man får välja så tror jag att jag väljer kolera. Pest låter så äckligt och kolera är det nästan ingen som vet vad det är. Undrar vilket som är godast."

Ulrika Kilberg 22 år, arbetslös:

"Jag gillar pest. Stephen King har ju skrivit om det i pestens tid, så det blir helt klart pest för min del. Kolera... det låter som om det är en ko i lera eller något. Det är lite töntigt tycker jag."

Olle Gran 45 år, bilmekaniker:

"Det beror på vad som är bäst för stunden tycker jag. Fast det är klart... Pest, det rimmar på häst. Det är lite töntigt tycker jag."

Fräck och undersökningslysten som jag är så var jag tvungen att fråga en svart man vad han tyckte om det hela. Nervös och med gelé i knäna gick jag fram till mannen och frågade. Svaret kommer nedan:

Ibra Mbato 37 år, hjärnkirurg:

"Ni är från Sverige och jag är från Afrika. Så är det bara. Jag är svart ni är vit. I Afrika har vi kolera, det är det bästa. Det är inget med det. Inget konstigt."

Inga kommentarer: